RESPONS

De mogelijkheden van Respons. 

Een innoverend sportprogramma met unieke kansen voor uw school/instelling en uw leerlingen.

Respons is een op vechtsport gebaseerde bewegings pedagogische methode die helpt bij het aanpakken van maatschappelijke problemen in het basis en het voortgezet onderwijs.

Op vechtsport gebaseerde bewegingsvormen worden gebruikt om een bijdrage te leveren aan de opvoeding en vorming van leerlingen.

Met de methode Respons wordt er een positieve bijdrage geleverd aan de aanpak van pesten en groepsdruk & agressie en geweld.

Pesten, groepsdruk, agressie en geweld zijn vaak een groot probleem in het onderwijs, en vaak komt het gelijktijdig voor met geweld.

Door middel van een thematische lessenaanpak reikt Respons specifieke kennis en vaardigheden aan.

Deze kennis en vaardigheden helpen leerlingen om op een weloverwogen en effectieve wijze om te gaan met lastige en/of bedreigende situaties.

Respons doet hierbij een sterk beroep op de eigen verantwoordelijkheid.

Niet de situatie, maar de wijze waarop je daarmee omgaat, staat centraal in deze eenvoudige, laagdrempelige methode.

De doelgroep van deze modules bestaat uit groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs, en de 1e, 2e en 3e jaars van het voortgezet onderwijs.

MODULE: OMGAAN MET PESTEN & GROEPSDRUK

Pesten is een groot probleem op veel basisscholen. En vaak komt het gelijktijdig voor met groepsdruk.

De module Omgaan met pesten en groepsdruk bevat een uitgewerkte lessenreeks die basisschoolleerlingen leert met deze problematiek om te gaan. 


De Docent reikt in zeven lessen de leerlingen kennis en vaardigheden aan om op een effectieve wijze om te gaan met pesten en groepsdruk.

Deze situaties worden daarbij niet als probleem, maar als uitdaging gepresenteerd.

Respons gaat er daarbij vanuit dat je de keuze hebt om het probleem aan te pakken.
De doelgroep van deze module bestaat uit de groepen 6,7 en 8 van het basisonderwijs.

Respons gaat uit van een les duur van ongeveer vijftig minuten tot een uur.

Gezien het redelijk intensieve karakter van de lessen (niet alleen fysiek maar ook mentaal) zijn langere lessen niet gewenst voor basisschoolleerlingen.


De lessenreeks is thematisch opgezet en bevat op vechtsport gebaseerde oefeningen. In zeven lessen komen de onderstaande thema's voor:
• Stevig in je schoenen staan
• Stop, tot hier en geen stap verder!
• De taal van ons lichaam
• Als het dan toch moet!
• Hulp vragen en hulp bieden
• Vertrouwen in jezelf en in de ander

MODULE: OMGAAN MET AGRESSIE & GEWELD

Een respons op agressieve gedragsproblematiek!

Er zijn vele factoren van invloed op het ontstaan en voortduren van agressief gedrag. De methode Respons kan docenten en leerlingen helpen om agressieve gedragsproblematiek aan te pakken.

De module 'Omgaan met agressie en geweld' bevat een uitgewerkte lessenreeks die opgezet is voor leerlingen van het voortgezet onderwijs.

De lessenreeks is thematisch opgezet en omvat zes thema's die behandeld worden in zeven lessen.

In de lessen komen de onderstaande thema's voor vervat in op vechtsport gebaseerde oefeningen:
• Stevig in je schoenen staan
• Stop, tot hier en geen stap verder!
• De taal van ons lichaam
• Als het dan toch moet!
• Hulp vragen en hulp bieden
• Vertrouwen in jezelf en in de ander


Via de zes thema's leren leerlingen in de module 'Omgaan met agressie en geweld' om hun zelfvertrouwen te vergroten door fysiek en mentaal sterk staan,

hun grenzen te ervaren en te stellen en te experimenteren met lichaamstaal.

Leerlingen worden zo minder 'vatbaar' voor agressie en geweld, en ervaren dat er naast de 'keuze' voor agressief gedrag ook andere gedragsalternatieven zijn.

Vervolgens leren de leerlingen in te grijpen als de grenzen overschreden worden en om agressief gedrag af te weren, te ontwijken en zo nodig zichzelf te bevrijden.

Door de verschillende oefeningen bouwen leerlingen vertrouwen op in hun eigen kunnen (zelf waargenomen competentie) en hun perceptie op agressie en geweld verandert.

Tevens leren leerlingen om, wanneer het nodig is, hulp in te roepen en hulp te bieden.

In de laatste les komt alles samen en wordt bekeken in hoeverre de leerlingen zich ontwikkeld hebben.

Hebben zij voldoende zelfvertrouwen en staan zij sterk genoeg om weloverwogen te reageren op gedrag dat agressie bij hen uitlokt of gedrag dat agressief op hen overkomt?